Výukové programy pre základné školy

Interiérové výukové programy:

realizujeme u vás v triede, alebo u nás v priestoroch Informačného strediska Muráň. Ak prídete vy k nám, súčasťou programu môže byť aj sprevádzaná prehliadka stálej expozície, ktorá je zameraná na históriu i prírodné hodnoty Národného parku Muránska planina. Väčšina programov sa však dá realizovať aj v školskej záhrade.

 Terénne zážitkové programy:

realizujeme výlučne vo vybraných lokalitách na území Národného parku Muránska planina. Terénny zážitkový program vám pripravíme na mieru.

Vel’kosť jednej skupiny: max. 25 detí

Prítomnosť pedagóga: nevyhnutná

Doprava: škola si zabezpečuje vo vlastnej réžii

Vyberte si z našej ponuky výukových programov

Interiérové výukové programy

Vyberte si niektorú z nižšie uvedených tém.

ročník: 1. – 4.│ interiér│45 min.

Povieme si rozprávku o závistlivej husi, ktorá doplatila na to, že sa nepáčila sama sebe a chcela mať to, čo majú iné vtáky. Na konkrétnych príkladoch si vysvetlíme, ako sa vtáky prispôsobili rôznym ekologickým podmienkam prostredia, v ktorých žijú a ako ich vybavila matka príroda pre prežitie.

ročník: 1. │ interiér│45 min.

Porozprávame si príbeh žabky Žabičky, ktorá spolu s ďalšími žabkami bývala v jazierku, až kým jej ju človek nezničil. Hravou formou sa naučíme, ako sa žabky rozmnožujú, ako prebieha ich vývojový cyklus, čím sa živia, ako si chytajú potravu, aké prostredie potrebujú, aby sa im darilo a prečo sú v prírode dôležité. Objavíme ďalšie druhy zvierat, ktoré spolu so žabkou obývajú mokraď. A čo musíme spraviť, aby sa žabke v jej jazierku opäť dobre žilo. Výukový program je spojený aj s pohybovými hrami.

ročník: 1. │ interiér│45 min.

Viete, koľko rôznych zvierat je viazaných na stromy a les? Spoločne budeme spoznávať jednotlivých obyvateľov stromu. Povieme si o ich spôsobe života, prečítame básničky a pohybovo niektoré zvieratká aj napodobníme. Naučíme sa, že strom je v podstate veľký dom a pre mnohé druhy živočíchov je veľmi dôležitý.

ročník: 1. – 5.│ interiér│45 min.

Poďme sa rozprávať o vzácnej tekutine, ktorá hýbe všetkým živým. Aké vlastnosti má voda, kde všade je ukrytá, ako funguje nekonečný kolobeh vody v prírode a koľko máme pitnej vody na Zemi? Na tieto otázky budeme spoločne hľadať odpovede. V pracovných listoch budeme riešiť, ako môžeme s vodou šetriť v našich domácnostiach aj ako človek znečisťuje povrchové i podpovrchové vody. Pripomenieme si príslovia i porekadlá súvisiace s vodou a vyriešime vodný kvíz.

 


ročník: 1. – 6.│ interiér│45 min. alebo 90 min.

Nie je rieka ako rieka. Neveríte? S využitím krátkych videí si priblížime, aký je rozdiel medzi riekou prirodzenou – živou a riekou, ktorú spútal človek. Povieme si o druhoch, ktoré v rieke žijú a na modeli rieky si vysvetlíme, čo sa s riekou a jej obyvateľmi deje, keď ju spútame.

ročník: 1. – 4.│ interiér│45 min.

Bojíte sa medveďa? Je veľký, silný, chlpatý a vzbudzuje v nás rešpekt alebo strach. Ale čo o ňom skutočne vieme? Naozaj je pravda všetko to, čo sa o ňom povráva? Poďme spoznať najväčšiu karpatskú šelmu a zistiť, prečo je dôležitou súčasťou našej prírody.

ročník: 1. – 9.│ interiér│45 min.

Aj vy chcete malým operencom pomôcť prežiť ťažké zimné obdobie? Povieme si všetko o zimnom prikrmovaní – čím prikrmovať a čomu sa naopak vyhýbať, aby sme vtákom neublížili. Ako majú kŕmidlá vyzerať a ako ich správne osadiť? A ktoré druhy vtákov môžeme pozorovať na našich kŕmidlách? Odpovede nájdeme spoločne.

ročník: 1. – 9.│ interiér│45 min. alebo 90 min.

Viete, prečo by sme mali lákať hmyzožravé vtáky do našich záhrad? Ako im vytvoriť vhodné podmienky počas celého roka? Povieme si o živote najbežnejších druhov vtákov, ktoré môžu osídliť našu záhradu, ak im vytvoríme správne podmienky. Oni sa potom stanú našimi blízkymi susedmi a dôležitými pomocníkmi.

interiér│45 min.

Rôzne druhy živočíchov majú rôzne stratégie prežitia najťažšieho ročného obdobia v roku – zimy – od sťahovania do zimovísk, upadnutia do pravého či nepravého zimného spánku, až po každodenný boj živočíchov, ktoré si nemôžu dovoliť zimu prespať. Vieme, čo sa deje s telom živočíchov počas zimného spánku? Ako vieme pomôcť tým druhom, ktoré v zime nespia? Na tieto otázky vám prinesieme odpovede.

ročník: 1. – 9.│interiér│45 min. alebo 90 min.

Nie sú to hlodavce, ani vtáky a už vôbec nie sú upíry. Pozývame vás do sveta tajomných nočných tvorov – netopierov, ktoré sú viac, ako iné tvory opradené poverami. Ako a kde žijú, čím sa živia, prečo sú v prírode dôležité? Majú prsty? Ako to, že v tme nenarazia? Netopiere sú fascinujúce tvory a my vám ich pomôžeme spoznať.

ročník: 1. – 5.│interiér│45 min.

Keď pršalo, mrholilo, žabiatko sa narodilo… Budeme sa rozprávať o živote žiab, ich neobyčajnej koži, dlhom jazyku, žabích zásnubách a povieme prezradíme i „pikošky“ zo žabieho sveta.

ročník: 1. – 6.│interiér│45 min. alebo 90 min.

Čo vás napadne ako prvé, keď sa povie hmyz? Pri tejto téme sa budeme rozprávať o jednej z najúspešnejších skupín živočíchov, ktoré obývajú našu planétu. V čom spočíva tajomstvo úspechu hmyzu, že sa mu tak darí? Ako nás hmyz vidí, ako dýcha, je hmyz hlúpy? A ako by vyzeral svet bez hmyzu? A ktoré druhy sa môžu ubytovať v hmyzom domčeku, ak si ho v záhrade vyrobíme?

ročník: 1. – 4.│interiér│45 min. alebo 90 min.

Priblížime vám život jedného z najmilších a najfotogenickejších tvorov našej prírody – sysľa pasienkového. Môže syseľ žiť na golfovom ihrisku, či letisku? Ako vyzerá jeho nora? Čo to znamená, keď sa povie, že syseľ je dáždnikový druh? Prečo sú v horúcom lete pasienky, kde žije zelenšie, ako tie ostatné? A ako sa to stalo, že sme ho takmer vyhubili? Porozprávame vám príbeh druhu, ktorý sa nám celkom úspešne darí vrátiť späť do našej prírody.

ročník: 4. – 7.│interiér│45 min.

Zaujíma vás história? História to nie sú len letopočty. Sú to dávne príbehy ľudí, ktorí tu voľakedy žili. Vráťte sa spolu s nami o viac ako 700 rokov späť do doby tatárskych vpádov, keď na brale Cigánka uzrel svetlo sveta Muránsky hrad. Prevedieme vás jeho históriou.

ročník: 5. – 9.│interiér│45 min.

Vysvetlíme si, čo tento pojem znamená, prečo je biodiverzita dôležitá a ako môže ovplyvniť kvalitu života každého z nás. Bližšie sa pozrieme na globálne vymieranie druhov a jeho príčiny. Vieme zastaviť šieste globálne vymieranie druhov, ktorému podľa vedcov čelíme?

ročník: 5. – 9.│interiér│45 min.

Spoznajte spolu s nami jeden z deviatich národných parkov Slovenska.

ročník: 1. – 9. ZŠ, SŠ│interiér│45 min.

Nocou lietajú potichu ako duchovia a keď sa ozvú, naskočia vám zimomriavky. Spoločne sa porozprávame o živote týchto fascinujúcich nočných tvorov, ktoré sú tak odlišné od ostatných vtákov.

9. roč. ZŠ, SŠ│interiér│90 min.

Rozmýšľali ste niekedy nad tým, ako vyzerala európska divočina na začiatku nášho letopočtu? Ako sme ju svojou prítomnosťou ovplyvnili? Bližšie sa pozrieme na to, ako človek menil a ovplyvňoval oblasť Muránskej planiny, ktoré je dnes národným parkom. Povieme si, načo je nám divočina, akú úlohu plnia národné parky a prečo ich potrebujeme.

9. roč. ZŠ, SŠ│interiér│45 min.

Vedeli ste, že Európa je svetadiel s prekvapujúcou biodiverzitou rastlín a živočíchov napriek tomu, že je druhým najmenším svetadielom a zároveň druhou najľudnatejšou časťou zemegule? Ako chránime toto bohaté prírodné dedičstvo, ktoré nám tu zanechali naši predkovia? Stretli ste sa s pojmom NATURA2000? Povieme si, čo je NATURA2000, aký je jej cieľ, aké územia ju tvoria a prečo je dôležitá.

9. roč. ZŠ, SŠ│interiér│45 min.

Povieme si o tom, čo je biodiverzita a prečo je dôležitá, ktoré časti sveta majú najvyššiu biodiverzitu, aká je biodiverzita na Muránskej planine a prečo svet prichádza o biodiverzitu. Povieme si, či je vymieranie druhov prirodzené a niečo o hromadnom vymieraní druhov. Vysvetlíme si, čo sú červené knihy a zoznamy a čo sú programy záchrany, ako sa realizujú a ako s ich pomocou vieme zabrániť, aby niektoré druhy vymreli.

9. roč. ZŠ, SŠ│interiér│90 min.

Muránske planina oplýva mimoriadnou biologickou rozmanitosťou. Mnohé rastlinné i živočíšne druhy patria medzi chránené a ohrozené druhy a viaceré sú miestnymi endemitmi. Ponúkame vám možnosť spoznať niektoré z bežne sa vyskytujúcich druhov, ale aj druhy, ktoré patria ku skutočným klenotom tohto národného parku.